
Avui, encara amb mode introductori, intentaré explicar un dels exemples més rellevants dels canvis en la manera de consumir. Un exemple que de ben segur tothom se’n sent partícep.
La introducció de nous productes en el mercat, l’exigència d’altres serveis, la variació del nivell de riquesa, l’exigència d’uns certs horaris... Molts comerços no s’han adaptat a tots aquests canvis.
I qui ha intentat adaptar-s’hi s’han trobat amb moltes dificultats per aconseguir finançament amb la finalitat de modernitzar les instal•lacions. Això ha produït en molts casos l’endeutament familiar.
Els canvis de moda han fet que a les botigues tradicionals sobri molt de stock, perquè la societat en la que vivim, ja no està acostumada a portar un jersei més d’una temporada seguida. Per això, establiments com Zara o Mango fabriquen una roba de suficient qualitat com perquè duri com a molt una temporada i tingui un preu molt assequible. Tenen clar que viuen en una societat de consum, on les persones necessiten comprar compulsivament i, per tant, anar buidant els seus armaris de manera freqüent. S’ha d’estar a l’última moda. Abans això només era cosa dels rics, ara ho és de tothom. Zara, Mango, Stradivarius, Pull&Bear i un llarg etcètera ho han fet possible.
No només la moda s’ha apuntat al consumisme, sinó molts d’altres sectors, com són els mobles. D’això n’és el rei Ikea. Tot el que s’hi ven és econòmic i té suficient qualitat com per poder moblar tota la casa sencera sense gastar-te una fortuna.
Es veu perfectament amb casos així que el comerç tradicional no pot competir en igualtat de condicions amb les grans superfícies. Només cal veure la quantitat de gent que arriba a entrar en un lloc i a l’altre.
No només la moda de canviar la roba i els mobles cada dos per tres ens fa anar en establiments com els citats, sinó que la disminució del poder de compra de les famílies, el poc temps per comprar com a conseqüència de la forma de vida, han fet que els centres comercials ens siguin més atractius per anar a comprar.
Aquests disposen d’una millor accessibilitat ja que se solen trobar a les perifèries de les ciutats. No cal barallar-nos amb el nucli urbà per comprar, no cal esquivar els vehicles com si fos una cursa d’obstacles, tenim a disposició nostre un cabdell d’establiments aglomerats en un mateix espai, on tot està a l’abast de tothom i on el consumisme és el protagonista de l’acció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada